New set of Siphon.

Making 4 set of siphon for some one, I'll do the installation on the growbed. Hope fully this is a start of something great.


Cutting 4 strainer tubes and siphon bell (Grey tube) for 4 bell as well, which will be cut by making few circulars cutting around halfway its length making 2 bell tube in one go. Lots more to do, those strainer holes need to be drill onto the white tube.

I just submitted my house renovation completion paperwork to the Authority and hope the building inspector will come as soon as possible. After they had inspected my house renovation than I will be able to make a new Aquaponics set for myself.  Otherwise those extra stuff outside at the back of the house may land me in trouble.

Its been ages...

8 comments:

  1. Saya nak tanya? Dalan set saya yang saya buat terdapat jentik-jentik di dalam takongan tanaman. Bagaimana nak atasi nye.
    Saya kuatir Jabatan kesihatan saman!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya mengunakan sistem flood and drain tidak akan ada jentik jentik, adakah saudara menggunakan sistem Deep Water Culture (DWC) . Sekiranya dapat gambarkan set saudara bolehlah kita tengok dimana masaalahnya. Sekiranya saudara guna sistem DWC , saya tak dapat lah membantu sebab saya tidak menggunakan sistem itu. Jentik2 memang menjadi masaalah dgn DWC.

      Delete
  2. Saya gunakan flood & drain system. Masalah nya munkin pam air kecil dan air nya lambat surut.
    Nyamok sempat bertelur kerana tempat takungan sentiasa basah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pam kecil menyebabkan air lambat turun, ? Adakah saudara mengunakkan siphon ? Sebab dgn siphon tiada beza pada kadar air turun, melainkan siphon itu tidak berfungsi dgn betul. Kalau boleh ambil beberapa gambar dan hantarkan kepada saya di affnan.aquaponics@gmail.com

      Delete
    2. Sistem flood & drain, paras tertinggi air pada takungan tanaman tidak boleh melebihi paras media tanaman. Sekurang kurangnya 1 inchi dibawah paras media tanaman, sekiranya had ini dipatuhi nyamuk tidakkan dapat bertelur. Jadi eloklah dibetulkan paras ini supaya tidak melebihi had yang sepatutnya.

      Apa pon minta gambaran, kerana takut saya tersilap tafsir setup saudara.

      Delete
  3. Saya ada letakkan gambar tu di website http://myaquaphonics.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok terima kasih kerana berikan link tersebut. Tengok pada gambar, saudara mengunakan siphon, tetapi ada sedikit kelainan pada construction nya. Tidak dibuka jadi tak dapat kepastian bagaimana cara siphon itu dibuat. Apa pon siphon itu tiada outer strainer untuk memudahkan ianya di bersihkan.

      Saya syorkan batu kelikir di tambah supaya ianya melebihi paras air dalam takungan sebanyak 1 inchi. Pada gambar itu terdapat kesan air yg melebihi tahap growth media jadi ini akan mendatangkan masaalah.

      Siphon saudara juga mungkin mengalami masaalah "trigger" kerana sekiranya siphon berfungsi dengan betul air tidak akan bertakung lama dan juga sekiranya paras air rendah dari paras batu kelikir ia nya tidak akan membolehkan nyamuk bertelur.

      Jadi sebaiknya, kalau boleh

      1. Naikkan paras Batu kelikir.
      2. Pastikan Siphon berfungsi dengan betul.

      Saiz siphon yang saudara gunakan ini, sangat kecil. Seperti yg saya alami, saiz ini amat sukar untuk dikawal dengan baik disebabkan kawalan air masuk sangat sukar.

      Apa pon, selamat mencebur bidang Aquaponics, jangan putus asa dan cuba untuk membaiki yg mana kurang tepat. Saya yakin.. dalam process membetulkan saudara akan dapat cara yg terbaik untuk kegunaan saudara.

      Affnan

      Delete
  4. Terima kasih atas tunjuk ajar. Saya cuba betulkan nya. Terima kasih.

    ReplyDelete